Sunday 24 July 2016

1912: La Députation à Londres (2)

(siette et fîn)
J'ai tè au dîner d'l'Agritchultuthe et pus d'une fais quand y'avait un bantchèt à l'Europe, j'en-'tais. Mais jamais d'ma vie j'n'avais yeu souos la dent un fricot coumme le sien d'la Cecil.

Oh! J'sai bein qu'en Jerry nou-z'a habitude de crier sus les frais de l'Hôtel Cecil, et de temps en temps nou' z'envie des paltèes ès siens qu'y vont. P't'être que j'l'ai fait, mé-même, dans l'passè. Mais ch'est que je n'comprenais pas la chose. - Comme me disait Moussieu l'Baill'yi en dêpliant sa serviette: "Tch'est qui paie pour tout chonnechin en fin d'compte? Les fonds du public! - Tch'est qui contribue ès fonds du public? Touos les contribuabl'yes de Jerry! - Tch'est qui forme partie des contribuabl'yes de Jerry? Nos chinq! Ch'est en tchi, s'fit-i', j'avons payé pour chonnechin. Man raisonnement est sain. Mangiz, d'bouan appétit, mes garçons, et n'prenez pon chein qu'est dans les décanteurs pour d'la pitchette.

Là-d'sus nou s'tèrti.

Pour quémenchi y'avait un choix de hors d'oeuvres qu'éthait fait l'ieau v'nin à la bouoche d'un millionnaithe.

J'voulions-t-i des îtres? Y'en avait de sept sortes, servies par la d'mié douzaine. Les olives v'naient des gardins d'un prince du sang des alentours de Naples. Les radiches et l'céléri et les betteraves es toumates dans d'l'huile v'naient d'une maison qui n'pliante jamais que d'l'a graine qu'a yeu le prumié prix sus l'Royaume-Uni. Les p'tits paisons saupoudrès d'limon avaient 'té pêtchis dans la riviéthe au Duc de Mal'bro'. Et les houmards et tout l'reste était à l'av'nant. Les hors-d'oeuvres à lus tout seu éthaient satisfait une tabl'yèe d'grand' tchéthue, et les adjulles de l'hôlouoge avaient fait du qu'min quand nou passi à la soupe!

J'ai dit "soupe" mais occouo une fais, le mot n'est pon à la hauteur de la chose. Nou le servait dans des profondes assiettes. parfais, nou-z'appelait chonna du potage, parfais du consommé, parfais d'la croûte au pot, y'en avait d'la cliaithe, d'l'êpaisse, d'la d'mié êpaisse; d'la "turtle" et d'la "mock-turtle"; y'en avait de tomate, de patate, de riz, de blié, de carotte, d'navet, et occouo de vingt autres sortes, toutes pas mal salées! J'tais au m's'espé par le temps que nou-z'en finit...

Ne v'chin bêtot d'autre chose: le paisson. Ch'tait, bar, rouoge mulet, saumon frais, pliaies, arrangi à des sauces qui vos éthaient ravigotté un cadâvre et engraissi une squelette.

J'n'en pouvais dêjà pus, mais les autres t'naient bon et comme contribuabl'ye Jerriais j'avais droet à tout aussi bein comme yeux. J'fis honneur à man droet.

Mais, hélas! che'n'tait pas occouo fini. Oprès l'paisson, le gibi. Y'avait du cher' de Balmorah; le lièvre avait 'té tithé par des membres du Parlement, et, à ch'qué m'dis Moussieu E. T., exprès pour nous; la g'lée que nou mins sus s'n'assiette pour l'assaisonné 'tait faite ov des gradilles v'nus d'un palais royal; les faisans avaient un r'lais coumme je n'avais jamais gouôté d'vant; les becasses 'taient stoffés ov d'la grive, la grive ov d'l'alouettes et l'alouette ov je n'sai' pus tchi que j'voudrais pouver mangi pour man dîner d'Noué.

Faut-i' vos pâler d'la viande, boeu, mouton, agné, biche; ov des patates rissolées, fricachies dans d'huile; ov du cresson, des ledghumes, des pais verts en prumié récolte, venus tout exprès d'Australie; des êpinards au beurre; des pais d'Mai en cosse, etc.?

Faut-i' vos pâler des entremêts, du poulet êtuivè, ov des carottes minchies en p'tits carrès; du canard rôti avec des groêsilles; du pâtè d'pigeon ov la sauce de pommes?

Faut-i' pâler des oeus sur l'pain rôti et beurrè à doubl'ye dose; des omelettes dans une grand' terrine couverts; des bourdelos ov des pommes sans râtchiyons?

Faut-i' pâler du podin d'flieu ov des all'mandes et des prunes, d'la crême battue ov du jaune d'oeu; des glaces ov de p'tites galettes fondantes; du riz servi avec du pâtè d'pèthe et d'aigriottes?

Faut-i' pâler de touos les fromages, duèrs et mos, secs et mouoillis, sans odeur et avec odeur, sans magots et avec magots, que j'goûtimes à la fin du r'pas?

Faut-i' pâler des figues, du vergus, des bananes, oranges, nouaix, châtaignes, ov tchi que nou finit?

Faut-i' pâler du vin d'Espagne, du café royal, d'la Champagne, d'la Benedictine, d'la Peppèrmint, et d'un tas d'autres choses qui nos fudrent servis dans des verres de difféthentes grandeurs, formes et couleurs?

Enfin, y'a un but à tout. Et quand je m'trouvi bein à m'n'aise souos les couvertuthes, je pensi qu'à l'av'nin je f'thais tréjous d'man mus pour prendre ma part du fardé des affaithes publiques et pour erprésenter dignement notr' vièr Bailliage, de temps en temps, à Londres.

Au dernié moment j'm'appercheu que j'n'ai rein dit d'la conférence, mais n'y'ithait pon d'run dans la gazette annièt; ch'est pourtchi j'm'arrête. Et oprès tout 'êche que j'n'ai pas dit l'principa?

Elie
Nouvelle Chronique de Jersey 23/11/1912

No comments: